24.9.2016 Tammisaari

25 NM

Tankattu 43 l

Kaasupullo loppui iltapalalla

On se syksy! Aamulla hengitys höyrysi, kun lähdettiin! Sisällä sentään lämmintä ja mukavaa. Paljon vaatetta päälle ja menoksi. Tankattiin Barösundissa, Hedda halusi ulos, joten hänellekin haalarit ja pipot päähän. Oscar viihtyi taas sisällä, loppumatkasta tuli sentään ulos hänkin.

Kylmää kyytiä. Tuuli sen verran huonosta suunnasta, että päätimme mennä sitä sisäkanavaa pitkin Tammisaareen. Vähän kartoitettiin vaihtoehtoja lähempääkin, mutta Oscar oli jo innostunut leikkipuistoon pääsemisestä, joten jatkettiin kaupunkiin asti. Kaunis syksyinen päivä oli, aurinko paistoi ja kalastajia oli tosi paljon! Mietittiinkin, onko jotkut kalastuskisat, vai miten nyt niin paljon on porukkaa kalalle lähtenyt. Ehkä kaunis lauantai vaan oli houkutellut kaikki kalastajat merelle.

Tammisaaren vierassatama olikin yllättäen lähes täynnä! Aivan hämmentävää, lähes kaikki satamat kuitenkin alkaa olla tyhjillään, täällä yhtäkkiä näinkin täyttä. Toki rakoihin mahtuu (ja yhtä tappelua laiturilla saimmekin seurata), mutta että näinkin täyttä on, todella ihmeellistä! Osa veneistä tosin ilman puomia, purjeita, onkohan vaan odottelemassa nostoa, että käyttävät vierasvenelaituria odotteluun?

Satamakonttori ei ole auki. Rantakahvilan ovessa oli lappu, missä kahvila kiitti kaudesta ja satamakonttorille oli puhelinnumero. Soitin siihen, mies antoi puhelimessa suihku- ja vessakoodin, mutta totesi, ettei hän ole tänään kaupungissa, joten satamamaksua ei nyt tarvitse maksaa. Aika paljon jää rahaa saamatta, kun näinkin paljon veneitä laiturissa on.

Ja kyllähän me leikimme puistossa kun tänne nyt tultiin! Heti rantauduttua me lähdimme lasten kanssa puistoon. Haaveilin kahviloistakin, mutta niin se vaan näköjään on, että koko Tammisaaren kaupunki on vaipunut talviunille ja odottelemaan ensin joulun minisesonkia ja sitten taas seuraavaa kesää. Kaikki kahvilat ja ravintolatkin jo kiinni. Ei siis jätetä rahaa koko kaupunkiin ollenkaan, pärjäämme omillamme. 🙂

Leikkipuistossa lapset niin nauttivat, kävivät vielä illalla Mackin kanssa uudestaankin puistossa. Heddakin kiipeili hurjan näköisenä korkeisiin telineisiin, mutta suosikki on kuitenkin se pyörivä kiipeilyteline. Siinä uudestaan ja uudestaan vauhtia, minulla jo pää meni sekaisin, lapset vaan jatkoivat! Oscar ja Macki kävivät vielä iltalenkillä ihailemassa syksyistä Tammisaarta, autioita rantoja, hiljaista vanhaa kaupunkia, kirkkoa ja sen suihkulähdettä. Tulivat veneelle ja Oscar ensimmäisenä ilmoitti minulle: “äiti meillä on niin paljon kuvia nyt näytettävänä sulle, nähtiin se ihan oranssi puu, mutta ei sen lehdet ollut vielä tippunut!” ❤

Iltapalalla loppui kaasu. Ja se siis oli viimeinen kaasupullo. Huominen pärjätään aivan mainiosti kylmillä ruuilla, mutta ensi viikonloppua joudutaan vähän miettimään, haetaanko vielä pullollinen, joka jää sitten varastoon talveksi vai otetaanko esimerkiksi Trangia mukaan.