20.7.2017 Utö – Sandhamn

Engine run: 2h

90 NM

18 tunnin purjehdus tänään! Lähdettiin aamusta – lasten vielä nukkuessa – ylitykselle, Utösta Sandhamniin. Luvattiin kevyttä keliä, joten jännitimme riittääkö tuulet. Ja kevyttä olikin, mutta purjehtimaan silti päästiin!

Nostettiin heti purjeet, mutta jo aika pian huomattiin, että purjeilla päästään, jos koukataan vähän etelän kautta. Näin päätimme tehdä, vähän lisää matkaa, mutta muutenkin niin pitkä matka, että kivempi silti purjehtia

Tuuli oli siis kevyttä, 2-5 m/s ja tuulen suunta vaihteli. Hetken ajoimme moottorilla keskellä merta, otimme takaisin menetettyä kurssia. Loppumatkasta nostimme genaakkerin ja saimme loppukirin, parhaimmillaan genaakkerilla seitsemän solmua!

Lapset pärjäsivät älyttömän hyvin! Muutaman kerran tuli kysymys, milloin ollaan perillä ja kerran toivomus, voitaisiinko mennä jo kotiin. 😀 Tyytyivät sitten vastaukseen, että kyllä, purjehditaan edelleen kun menette nukkumaan. Mutta siis täytyy hämmästellä, miten hyvin jaksoivat! Maailman kaunein ääni on kyllä kun nämä kaksi kikattavat yhdessä! ❤

Jos lapset sitten pärjäsivät hyvin, mutsi ei niinkään. Täytyi taas todeta, ettei minusta olisi valtamerien ylittäjäksi! Tai suhtautuisikohan siihen toisin jos heti tietäisi että näin mennään viikkotolkulla? Kyllä otti minulla koville! Alkoi väsyttää aivan uskomattoman paljon ja usko loppua, että Ruotsin rannikkoa löytyy ollenkaan! Että jos aika tässä kultaa muistot ja myöhemmin elvistelen, että mukavastihan ne ylitykset menee, niin saa muistuttaa, että minä olen tämän miehistön heikoin lenkki!

Macki siis jaksoi kipparoida lähes koko päivän. Hatunnosto! Sitkeä kippari meillä onkin! ❤

Kaunis auringonlasku saatiin. Lapset nukahtivat, minä selvisin ulos ja saatiin parisuhdepurjehdusta mitä romanttisimmissa maisemissa. Niin kaunista, auringon jo laskettua, alloille jäi kimaltelemaan kultaiset, liilat ja vaaleanpunaiset värit.

Ei enää näin myöhään edes käyty katsomassa Sandhamnia, vaan jäätiin suosiolla Björköön ankkuriin. Huomenna taidetaan ottaa aika rennosti!